Metode de securizare a flotei
Dezvoltarea tehnologiilor de ultimă generație a schimbat pentru totdeauna fața transporturilor auto de mărfuri și persoane. Evoluția transporturilor este realmente spectaculoasă, iar în prezent nimeni n-ar mai putea concepe ca circulația camioanelor, de pildă, să se facă în Europa fără limitatoare de viteză sau tahografe. Asta pentru că și legislația s-a modificat și nu mai permite asta. Dar, mai nou, inclusiv sistemele de monitorizare prin GPS câștigă teren și devin din ce în ce mai mult un standard de bună practică. Toate aceste infuzii tehnologice care se fac în dotarea vehiculelor sunt menite să crească gradul de siguranță în care se fac transporturile și, în final, cresc siguranța pe drumurile publice. Haideți să vedem în continuare, pe lângă sistemele de monitorizare prin GPS, ce alte metode se securizare a flotelor auto mai avem la dispoziție pentru a face drumurile mai sigure.
CAMERE AUTO
Camerele auto au devenit tot mai accesibile și deci mai răspândite pe vehiculele aflate în trafic. Începând de la prețuri aproape derizorii, de 50-60 de lei, până la 1 500 – 2 000 de lei, opțiunile disponibile pe piață sunt extrem de numeroase. Fie că alegeți camera sau camerele ca sistem de securizare, fie le folosiți împreună cu un sistem de monitorizare prin GPS, ele au în principiu aceleași roluri:- Monitorizează oboseala șoferilor – Montate în cabină, ele pot fi utilizate pentru a verifica șoferul și starea de oboseală a acestuia.
- Monitorizează traficul rutier – Montate în așa fel încât să înregistreze traficul rutier, ele pot fi un instrument de monitorizare a traficului, în așa fel încât să fie un „martor” de nădejde al tuturor evenimentelor care pot avea loc în trafic. De multe ori ele pot fi de un real ajutor în a dovedi nevinovăția șoferilor disciplinați în situații în care autorităților le este greu să stabilească asta.
- Asistă șoferii – Camerele pot fi montate și pe lateralele camioanelor, astfel încât pot asista șoferii în trafic, în special la depășiri, când au vedere completă în așa-numitul „unghi mort” sau la efectuarea unor manevre de garare, întoarcere etc.
- Sistem de securitate – Ele pot monitoriza vehiculul, precum și încărcătura acestuia ca sistem de „pază” pentru a preîntâmpina eventuale furturi care pot apărea în timpul staționărilor.
- Să permită alimentarea de la brichetă – cele cu baterie pot produce necazuri, mai ales vara când habitaclul se încinge din cauza temperaturilor ridicate de afară.
- Tehnologii WDR (Wide Dynamic Range) sau HDR (High Dynamic Range) – sunt tehnologiile care să permită înregistrări de calitate, inclusiv când lumina bate direct în cameră (la apus sau răsărit).
- Să permită filmare de calitate pe timp de noapte – aici trebuie urmărit un F cât mai mic al lentilei camerei sau un senzor cât mai performant.
- Unghi larg de filmare – Nu întotdeauna ce e important de filmat se întâmplă exact în față, așadar cu cât unghiul este mai mare, cu atât sunteți mai acoperiți.
- Să pornească singură la pornirea motorului – vă scutește de o sarcină în plus care poate deveni enervantă.
- Să permită înregistrarea în ciclu – mai exact să puteți seta un interval de câteva ore bune, iar camera să scrie în ciclu, salvând mereu automat ultimele ore filmate peste cele deja înregistrate anterior.
- GPS – este util să fie în dotarea camerei, însă doar dacă nu aveți deja montat pe vehicul un sistem de monitorizare prin GPS.
SISTEME DE ASISTENȚĂ ELECTRONICĂ
Deținătorii celor mai mari flote de vehicule testează deja tot mai multe tehnologii care să asiste șoferul în condusul pe distanțe lungi, totul pentru a mări gradul de siguranță al transporturilor. Iată câteva astfel de sisteme care deja sunt la stadiul de prototip sau chiar mai avansate în stadiul de dezvoltare și implementare:- Asistență la părăsirea benzii de mers – vorbim despre sisteme care depistează constant banda pe care vehiculul circulă și semnalează sau poate chiar împiedica părăsirea benzii de mers în cazul în care ea n-a fost semnalizată prin semnalele luminoase.
- Asistența la frânare – deja clasicul ABS devine tot mai performant și este montat ca dotare standard pe tot mai multe vehicule grele. Sistemul practic împiedică blocarea roților în timpul frânării, prin asta optimizând distanța de oprire.
- Pilotul automat adaptiv – camioanele noi au sisteme din ce în ce mai inteligente de control al vitezei de rulare. Ele sunt extrem de utile mai ales în condusul pe autostradă. Mai nou, acestea pot controla și distanța față de vehiculul din față, reducând din viteză și accelerând înapoi atunci când pericolul a fost eliminat.
SISTEME DE MONITORIZARE PRIN GPS
Sigur, nu putem încheia un articol dedicat siguranței la volan, fără să amintim și beneficiile de siguranță ale implementării unui sistem de monitorizare prin GPS.- Prin monitorizare prin GPS se obțin informații relevante legate de stilul de condus al șoferului. Puteți vedea de pildă dacă accelerările și frânările bruște sunt numeroase și puteți să-i cereți șoferului să se adapteze și să conducă mai prudent. Asta va aduce un plus de siguranță pentru vehicul, șofer, dar și pentru ceilalți participanți la trafic.
- Tot cu un sistem de monitorizare prin GPS puteți vedea depășirile de viteză care încalcă limitările de viteză din interiorul localităților, de pildă. La fel, puteți cere șoferului mai multă prudență, dacă constatați că ele sunt mai dese decât ar fi cazul. Pe lângă mai multă siguranță pe care o generați, scădeți și cheltuielile de transport generate de amenzile care ar putea apărea.
Tweet