3 provocări pentru managerii de flote

3 provocări pentru managerii de floteÎntr-o eră în care concurența în domeniul transporturilor este mai mare ca oricând, gigantul Uber lucrează la o platformă similară cu cea de car sharing, care va facilita comunicarea dintre șoferi, manageri de flote de vehicule și clienți care au nevoie de servicii de transport mărfuri sau persoane. Concurența mare va fi astfel încă și mai mare. Este, de asemenea, o eră în care serviciile de monitorizare prin GPS au devenit un standard de bună practică fără de care managerii de flotă cu greu vor mai rezista pe piață. Este o eră în care totul trebuie făcut mai eficient, mai repede, mai bine, optimizând cât mai bine resursele și gestonând cât mai bine costurile. Nu e nici o noutate dacă spunem că serviciile de monitorizare prin GPS sunt cele mai bune instrumente pentru reducerea costurilor de operare pentru o flotă. Însă, haideți să vedem care ar fi cele mai mari provocări în acest moment pentru un deținător sau manager de flotă de vehicule de transport. Pentru asta noi am făcut un top 3 al acestor provocări.
 

1. Presiunea tot mai mare pentru ca flotele să-și dovedească propria utilitate

Da, astfel formulat s-ar putea să vi se pară ciudată, însă asta este o provocare în sine. Provocarea este ca în tot timpul în care dețineți și operați o flotă de vehicule să aveți maximul de date disponibile legate de starea flotei și costurile generate. Pe lângă un management riguros al proceselor de întreținere a flotei și a costurilor aferente, e imperios necesar să știți tot timpul și costurile exacte de operare. Sigur, aici sistemele de monitorizare prin gps, cu platforme software complexe de analiză a costurilor vă vor ajuta enorm. Veți știi exact tot timpul unde sunt, ce fac și ce costuri generează vehiculele flotei. Sistemele de monitorizare prin GPS nu sunt doar instrumente de redus consumurile de carburant și eliminat sustragerile neautorizare, ci și sisteme de real management de flotă. Doar știind exact ce valoare are flota și ce costuri generează ea, puteți mai apoi să o exploatați corect, în perfectă cunoștință de cauză. Pe scurt, valoarea flotei pe care o manageriați, se reduce inclusiv la capacitatea managerului de a o evalua eficient, rapid, în timp real.
 

2.Managementul flotei într-o perioadă de revoluție tehnologică

Tehnologia și viitorul managementului flotei este un subiect de foarte mare actualitate în acest moment. Nu știm unde se va opri cu certitudine această evoluție, însă știm că este una extrem de rapidă în ultima perioadă. Gândiți-vă că, cel puțin în România, în ultimii 20 de ani, în transporturi au fost introduse tehnologii care au schimbat radical fața transporturilor de mărfuri și persoane. Am pornit de la introducerea tahografelor sau a limitatoarelor de viteză, apoi apariția și dezvoltarea tahografelor digitale din ce în ce mai performante și mai inteligente, tahografe care acum se pot descărca de la distanță. În fine, nu putem ignora un alt pas extrem de imortant în acest proces de evoluție continuă și accelerată: apariția și răspândirea rapidă a sistemelor de monitorizare prin GPS.
Iar ritmul cu siguranță se va păstra pentru că viitorul are o agendă cel puțin la fel de încărcată. Electrificarea motorizărilor de pe vehicule sau creșterea gradului de autonomie a camioanelor, culminând cu pasul pe care îl așteaptă toți managerii de flotă – reducerea la minim sau chiar eliminarea rolului șoferului în transporturi, sunt tehnologii la care se lucrează în prezent intens. În tot acest context, managerii de flotă vor deveni piese tot mai imporante în angrenajul transporturilor și vor trebui să se adapteze noilor realități. Vor trebui să dobândească noi cunoștințe din domeniul noilor tehnologii, pentru că în caz contrar nu vor mai putea să-și facă treaba. Gândiți-vă doar la cât de complexe sunt noile camioane în prezent față de cele fabricate acum 20-30 de ani și cum acestea vor fi și mai complicate, dacă standardul de motoare electrice va cuceri și zona vehiculelor comerciale mari. Sau cât de importante vor fi sistemele de monitorizare prin GPS, când vehiculele vor deveni autonome. Putem în acest context doar intui care vor fi competențele standard ale managerilor de flote de mâine.

3.Atragerea și păstrarea forței de muncă de înaltă calificare

Se știe că domeniul transporturilor este unul cu un grad destul de ridicat al fluctuației forței de muncă. Șoferii vin și pleacă, însă e important pentru managerii de flotă să știe să-i păstreze pe cei mai buni. Pentru asta, ei trebuie motivați constant și apreciați la adevărata lor valoare. Despre folosirea sistemelor de monitorizare prin GPS pentru motivarea șoferilor am mai discutat însă și cu ocazia altui articol, așa că nu mai reluăm. Dar în contextul de care vorbeam mai sus, acela al revoluției tehnologice prin care transporturile trec, o resursă importantă vor fi tehnicienii și mecanicii calificați care se ocupă de întreținerea efectivă a flotei de vehicule. Apoi trebuie să luăm în considerare că tehnologia digitală intră tot mai tare în viața de zi cu zi a operării unei flote. Vor fi tot mai multe softuri și device-uri pe care le vom folosi, iar acestea, ca și partea mecanică a unei flote, vor trebui întreținute. Iar cei cu competențe digitale ridicate în această zonă, cum sunt cei care știu să programeze, deja sunt atrași de salariile mari din programare și IT. Așadar, provocarea pentru managerii de flotă va fi inclusiv să găsească astfel de persoane și mai ales să le păstreze în cadrul companiei.
 
Totuși, există și vești bune, nu doar provocări la orizont. Motoarele vehiculelor de transport devin din ce în ce mai eficiente, iar sistemele de monitorizare prin GPS reduc substanțial consumurile de carburant, eliminând sustragerile neautorizate de carburant – toate acestea se traduc în costuri mai mici de operare. Pe de altă parte, tot sistemele de monitorizare prin GPS, prin gradul tot mai mare de complexitate și acuratețe a datelor furnizate optimizează și mai mult activitățile de zi cu zi ale flotei. Task-uri și calcule care în trecut trebuiau făcute de echipe, acum se generează automat și sunt la câteva click-uri dinstanță de managerul de flotă, accesibile oricând, chiar și de pe telefonul mobil. Așadar, viitorul este plin de provocări, însă și de instrumente din ce în ce mai inteligente pentru a le face față.