GPS auto, localizare, conectare. Tehnologia și viitorul managementului flotelor?
Înglobarea tehnologiilor de ultimă generație în industria camioanelor crește pe zi ce trece și schimbă tot mai tare, mai radical și într-un ritm nemaiîntâlnit industria transporturilor de mărfuri și persoane. În timp ce producătorii de vehicule comerciale inovează tot mai mult, la fel și producătorii de sisteme și ansamble din industria automotive, managerii de flote au tot mai mult de lucru pentru a ține pasul. Se creionează tot mai tare un viitor în care vehiculele sunt din ce în ce mai conectate și interconectate, iar serviciie de monitorizare prin GPS prin sisteme de GPS auto, de localizare tot mai precisă devin tot mai comune. Cu toate acestea, ele vor trebui să evolueze pentru a răspunde unor noi nevoi, iar cine nu înțelege acest lucru, nu va supraviețui într-o piață din ce în ce mai competitivă.
Specialiștii estimează că aceast scenariu e mai aproape decât am crede și ar putea fi plauzibil într-un orizont de 10 ani de acum înainte. Procesul de transformare deja a început în industria transporturilor, odată ce produse ca sistemele de monitorizare prin GPS sau tahografele digitale cu posibilitatea de descărcare a datelor de distanță sunt deja standarde de bună practică. Asta în condițiile în care dispozitivele mobile cu putere tot mai mare de calcul sunt din ce în ce mai accesibile, senzorii inteligenți și camerele video consumă tot mai puține resurse, internetul mobil de bandă tot mai largă e tot mai accesibil, deci toate aceste tehnologii pot fi folosite pe scară tot mai largă. Asta se traduce în tot mai multe date care pot fi transmise în timp real managerilor de flotă, pentru ca aceștia să ia decizii tot mai bune pentru reducerea costurilor de operare.
Transporturile de mărfuri vor fi cu siguranță printre domeniile cele mai „afectate” de aceste evoluții ale tehnologiei și de apariția vehiculelor autonome larg răspândite. Provocarea cea mai mare este pe ultima porțiune a transportului unui bun de la producător la consumator, respectiv livrarea la domiciliul clientului. Vestea bună este că acest ultimul drum devine din ce înce mai scurt, odată cu apariția livrărilor prin drone pe care gigantul retailer Amazon o testează în prezent. Întrebare care se pune în acest context e: cine va fi primul la ușă – vehiculul autonom sau drona? Sau poate altă soluție pe care încă n-am intuit-o?
Ce știm însă încă de pe acum, indiferent de cine va câștiga bătălia pentru prima mașină autonomă produsă pe scară largă și indiferent ce platformă software va folosi ea, este că și vehiculele autonome vor avea în dotare sisteme de monitorizare prin GPS, de localizare de mare precizie, iar importanța acestora nu se va diminua. Sigur, actualele sisteme de monitorizare prin GPS vor trebui să treacă prin schimbări și să se adapteze noilor realități, noilor nevoi pe care proprietarii și managerii de flote le vor avea. Utilizarea sistemelor de monitorizare prin GPS pentru detectarea celor mai mici nereguli înainte ca acestea să devină probleme mari, care să producă pagube materiale însemnate va fi viitorul standard.
Un posibil scenariu din viitorul nu foarte îndepărtat
Imaginează-ți un manager de flotă auto care, undeva în viitorul nu foarte îndepărtat, folosind sisteme gps auto de localizare, va supraveghea din biroul său vehicule tot mai puternic conectate, dar și tot mai autonome. Camioanele monitorizate vor putea circula astfel în condiții aproape perfecte. Traficul nu va mai fi o problemă, întrucât mai bine de jumătate din vehiculele din circulație vor fi autonome. Vehiculele vor știi exact ce și cum să ocolească pentru a evita rutele aglomerate sau eventualele probleme de trafic aduse de condițiile meteo nefavorabile. În aceste circumstanțe, șoferii nu vor mai fi stresați, nu vor mai fi tot timpul în alertă și stare de încordare, ci doar vor supraveghea datele legate de cursă, date furnizate în timp real de sistemele de la bordul vehiculului, eventual vor putea citi o carte sau viziona un film pe dispozitive mobile. În majoritatea timpului, ei nu vor fi nevoiți să intervină.Specialiștii estimează că aceast scenariu e mai aproape decât am crede și ar putea fi plauzibil într-un orizont de 10 ani de acum înainte. Procesul de transformare deja a început în industria transporturilor, odată ce produse ca sistemele de monitorizare prin GPS sau tahografele digitale cu posibilitatea de descărcare a datelor de distanță sunt deja standarde de bună practică. Asta în condițiile în care dispozitivele mobile cu putere tot mai mare de calcul sunt din ce în ce mai accesibile, senzorii inteligenți și camerele video consumă tot mai puține resurse, internetul mobil de bandă tot mai largă e tot mai accesibil, deci toate aceste tehnologii pot fi folosite pe scară tot mai largă. Asta se traduce în tot mai multe date care pot fi transmise în timp real managerilor de flotă, pentru ca aceștia să ia decizii tot mai bune pentru reducerea costurilor de operare.
Mobilitatea în viitor
Despre viitorul mobilității auto, care va include camioane fără șofer, am mai scris, însă iată că acum se fac și primele predicții pe tema acesta. Deja celebrul Elon Musk, fondatorul companiei Tesla, spune că în 7-8 ani jumătate din automobilele care se vor produce, vor fi autonome. De altfel, companii importante, cum e Uber, testează deja această tehnologie pe drumurile publice din Statele Unite ale Americii.Transporturile de mărfuri vor fi cu siguranță printre domeniile cele mai „afectate” de aceste evoluții ale tehnologiei și de apariția vehiculelor autonome larg răspândite. Provocarea cea mai mare este pe ultima porțiune a transportului unui bun de la producător la consumator, respectiv livrarea la domiciliul clientului. Vestea bună este că acest ultimul drum devine din ce înce mai scurt, odată cu apariția livrărilor prin drone pe care gigantul retailer Amazon o testează în prezent. Întrebare care se pune în acest context e: cine va fi primul la ușă – vehiculul autonom sau drona? Sau poate altă soluție pe care încă n-am intuit-o?
Internetul lucrurilor
The internet of things – Internetul lucrurilor, este un termen prin care se face referire la totalitatea obiectelor fizice, vehicule, imobile sau alte tipuri de obiecte în care sunt încorporate sisteme electronice, software, cu senzori și elemente de acționare, care sunt conectate la internet și care astfel sunt capabile să colecteze și să schimbe între ele date. Ei bine, în acest Internet al lucrurilor se duce o bătălie destul de serioasă între dezvoltatorii care dețin tehnologii de producție de automobile autonome, pentru a veni pe piață cu primul automobil autonom care să fie produs și comercializat pe scară largă. Între timp pe piața software destinată produselor mobile, bătălia se duce între supremația platformelor produse de Google și Apple. Probabil învigătorul, care va deveni standardul, va oferi și platforma software pe care vor opera viitoarele mașini autonome, iar producătorilor de vehicule le va fi mai ușor de ales.Ce știm însă încă de pe acum, indiferent de cine va câștiga bătălia pentru prima mașină autonomă produsă pe scară largă și indiferent ce platformă software va folosi ea, este că și vehiculele autonome vor avea în dotare sisteme de monitorizare prin GPS, de localizare de mare precizie, iar importanța acestora nu se va diminua. Sigur, actualele sisteme de monitorizare prin GPS vor trebui să treacă prin schimbări și să se adapteze noilor realități, noilor nevoi pe care proprietarii și managerii de flote le vor avea. Utilizarea sistemelor de monitorizare prin GPS pentru detectarea celor mai mici nereguli înainte ca acestea să devină probleme mari, care să producă pagube materiale însemnate va fi viitorul standard.
Tweet