Trenduri pe piața de sisteme de monitorizare prin GPS în 2017
Transporturile auto de mărfuri și persoane au evoluat constant odată cu evoluția și dezvoltarea unor vehicule din ce în ce mai performante, mai fiabile și mai ușor de exploatat. Însă această evoluție a primit un impuls major adus de aceste sisteme de monitorizarea prin GPS, care au însemnat ceva cu totul și cu totul deosebit. La fel ca și vehiculele și aceste sisteme sunt dezvoltate și perfectate continuu, astfel că devin din ce în ce mai performante și primesc tot mai multe funcții noi. Adăugați aici dezvoltarea și rafinarea acurateții sistemelor de poziționare globală GPS și avem deja un amestec care produce anual noutăți din cele mai plăcute pentru managerii sau proprietarii de flote auto. Haideți să vedem împreună de unde am plecat și care sunt tendințele pe piața de sisteme de monitorizare prin GPS.
Acum 20 de ani termeni ca telematica, sistemele de monitorizare prin GPS sau monitorizarea flotei erau încă de apanajul SF-ului. Tehnologiile erau la început, internetul foarte slab dezvoltat, iar internetul mobil încă nu era disponibil ușor publicului larg. Dar iată că acum, dacă vorbim de sisteme de monitorizare prin GPS, nimic nu mai e ieșit din comun, ba din contră, a devenit o tehnologie larg răspândită, un standard de bună practică pentru orice proprietar sau manager de flotă auto. Tendința este, evident, aceea de a deveni un instrument de nelipsit, nicidecum de a fi un „produs de lux”. Asta pentru că achiziția unor sisteme de monitorizare prin GPS este o investiție în rentabilizarea activității flotei, în reducerea costurilor de operare prin economiile însemnate de combustibil care se fac după implementare. După amortizarea investiției, care se face de regulă în doar câteva luni, sistemele continuă să funcționeze și să aducă profit, făcând compania mai competitivă pe piață. În plus, sistemele oferă și o mai bună gestiune a întreținerii flotei, cresc siguranța vehiculelor și sunt un instrument care descurajează furturile sau pot ajuta la recuperarea rapidă în cazul în care acestea totuși au loc.
Având aceste avantaje pe care proprietarii și managerii de flote le vor realiza mai devreme sau mai târziu, de la standard de bună practică, răspândirea acestor sisteme de monitorizare prin GPS va ajunge regulă general valabilă. Renumita companie de consultanță financiară Ernst & Young estimează că până în 2025, 88% din vehiculele noi cu destinație comercială care vor fi puse în circulație vor fi dotate și cu sisteme de monitorizare prin GPS. Sigur că această nevoie a fost identificată și de producătorii acestor sisteme, iar concurența în domeniu este tot mai mare. Iar cum concurența dă naștere la produse tot mai bune, mai competitive, ne putem aștepta ca aceste sisteme să devină din ce în ce mai precise, pe de-o parte și din ce în ce mai ușor de utilizat, pe de altă parte. Asta pentru că perfecționarea vizează atât partea de hardware, cât și cea de software. Astfel, în câțiva ani ne putem aștepta ca de pe un telefon mobil, aproape oricine să poată utiliza la capacitate completă toate funcționalitățile.
Pe piața telefoanelor mobile, acum 15-20 de ani, fiecare producător își instala propriul sistem de operare pe care încerca să și-l îmbunătățească, iar numărul producătorilor era mare. Acum, doar câteva sisteme de operare au rămas pe piață și doar 2-3 din ele sunt cu adevărat larg răspândite la nivel global, chiar dacă numărul de producători de telefoane a rămas destul de mare sau chiar s-a mărit.
Probabil povestea acestei evoluții ar putea să se reediteze și pe piața de sisteme de monitorizare prin GPS. În prezent, fiecare producător vine cu propriul sistem de operare, cu propria platformă destinată utilizatorilor. La fel, fiecare producător de vehicule își implementează propriile soft-uri în computerul vehiculului, astfel că interoperarea se face greu, din lipsa standardizării. Probabil acest lucru se va întâmpla, chiar dacă poate nu atât de rapid.
Dacă mai devreme aminteam despre evoluția sistemelor spre complexitate a funcționalităților coroborată cu o simplitate tot mai mare în utilizare, trebuie spus că standardizarea va oferi cu siguranță un plus de simplitate în utilizarea pe scară largă.
Orice set de predicții legate de viitorul în care o vor apuca următoarele generații de sisteme de monitorizare prin GPS trebuie să ia în calcul și dezvoltarea vehiculelor autonome. Sigur, ele sunt în stadiul de testare, nu sunt încă o prezență pe drumurile publice, însă nu trebuie ignorat faptul că tehnologia este deja disponibilă. Ei bine, aceste vehicule, pentru a se putea conduce singure, se ajută de sisteme care funcționează tot prin intermediul geolocației, însă una modernă, de ultimă generație, care oferă o precizie ridicată. Probabil publicul nu le va accepta foarte ușor, pentru că psihologic va fi greu să „predăm” unor sisteme hardware și software controlul asupra vehiculelor, conduse în prezent de șoferi profesioniști. Totuși, sunt și semne bune pentru introducerea acestor vehicule: un studiu realizat în 2014 arată că peste două treimi din cei intervievați cred că vehiculele mari fără șofer ar fi mai sigure pentru șosele decât cele conduse de șoferi profesioniști. Dezvoltarea și pasul spre vehiculele autonome este așteptat și de unii manageri de flote, care vor putea reduce astfel costurile de operare. Cei care nu sunt prea încântați de această perspectivă sunt însă șoferii, pentru că e limpede că numărul locurilor de muncă în transporturi se va reduce considerabil dacă vehiculele vor deveni un standard. Cu siguranță însă, și producătorii de sisteme de monitorizare prin GPS vor trebui să-și adapteze produsele și funcționalitățile acestora pentru noul context. E evident că vehiculele autonome nu vor mai avea aceleași probleme cu sustragerile neautorizare de combustibil, spre exemplu, cum au în prezent camioanele conduse de șoferi profesioniști.
Indiferent în ce direcție o vor apuca vehiculele, este limpede pentru toți că un accent mare se va pune în continuare pe ecologizarea cât mai mare a domeniului transporturilor. Reducerea consumurilor de carburant este un deziderat general valabil pentru toți producătorii de vehicule, pentru că e o cerință a pieței. Iar aici, e evident că un rol important îl joacă și producătorii de sisteme de monitorizare prin GPS, a căror utilitate este dovedită în acest sens. Fiecare optimizare aerodonamică, la motor, la stilul de condus sau orice altceva care produce o economie de combustibil minoră, având în vedere că discutăm de un domeniu în care vehiculele rulează zeci de mii de kilometri anual, se traduce într-o economie considerabilă la costurile de operare, la nivelul unui an. Producătorii de sisteme de monitorizare prin GPS știu și ei acest lucru, astfel că pe viitor cu siguranță că noile generații vor fi tot mai performante în a produce economii de carburant.
Una peste alta, așteptăm cu interes ce ne va aduce 2017 și cum vor arăta noile generații de sisteme de monitorizare prin GPS.
De la SF la standard de bună practică
Acum 20 de ani termeni ca telematica, sistemele de monitorizare prin GPS sau monitorizarea flotei erau încă de apanajul SF-ului. Tehnologiile erau la început, internetul foarte slab dezvoltat, iar internetul mobil încă nu era disponibil ușor publicului larg. Dar iată că acum, dacă vorbim de sisteme de monitorizare prin GPS, nimic nu mai e ieșit din comun, ba din contră, a devenit o tehnologie larg răspândită, un standard de bună practică pentru orice proprietar sau manager de flotă auto. Tendința este, evident, aceea de a deveni un instrument de nelipsit, nicidecum de a fi un „produs de lux”. Asta pentru că achiziția unor sisteme de monitorizare prin GPS este o investiție în rentabilizarea activității flotei, în reducerea costurilor de operare prin economiile însemnate de combustibil care se fac după implementare. După amortizarea investiției, care se face de regulă în doar câteva luni, sistemele continuă să funcționeze și să aducă profit, făcând compania mai competitivă pe piață. În plus, sistemele oferă și o mai bună gestiune a întreținerii flotei, cresc siguranța vehiculelor și sunt un instrument care descurajează furturile sau pot ajuta la recuperarea rapidă în cazul în care acestea totuși au loc.
Având aceste avantaje pe care proprietarii și managerii de flote le vor realiza mai devreme sau mai târziu, de la standard de bună practică, răspândirea acestor sisteme de monitorizare prin GPS va ajunge regulă general valabilă. Renumita companie de consultanță financiară Ernst & Young estimează că până în 2025, 88% din vehiculele noi cu destinație comercială care vor fi puse în circulație vor fi dotate și cu sisteme de monitorizare prin GPS. Sigur că această nevoie a fost identificată și de producătorii acestor sisteme, iar concurența în domeniu este tot mai mare. Iar cum concurența dă naștere la produse tot mai bune, mai competitive, ne putem aștepta ca aceste sisteme să devină din ce în ce mai precise, pe de-o parte și din ce în ce mai ușor de utilizat, pe de altă parte. Asta pentru că perfecționarea vizează atât partea de hardware, cât și cea de software. Astfel, în câțiva ani ne putem aștepta ca de pe un telefon mobil, aproape oricine să poată utiliza la capacitate completă toate funcționalitățile.
Următotul pas, greu însă de făcut: standardizarea
Pe piața telefoanelor mobile, acum 15-20 de ani, fiecare producător își instala propriul sistem de operare pe care încerca să și-l îmbunătățească, iar numărul producătorilor era mare. Acum, doar câteva sisteme de operare au rămas pe piață și doar 2-3 din ele sunt cu adevărat larg răspândite la nivel global, chiar dacă numărul de producători de telefoane a rămas destul de mare sau chiar s-a mărit.
Probabil povestea acestei evoluții ar putea să se reediteze și pe piața de sisteme de monitorizare prin GPS. În prezent, fiecare producător vine cu propriul sistem de operare, cu propria platformă destinată utilizatorilor. La fel, fiecare producător de vehicule își implementează propriile soft-uri în computerul vehiculului, astfel că interoperarea se face greu, din lipsa standardizării. Probabil acest lucru se va întâmpla, chiar dacă poate nu atât de rapid.
Dacă mai devreme aminteam despre evoluția sistemelor spre complexitate a funcționalităților coroborată cu o simplitate tot mai mare în utilizare, trebuie spus că standardizarea va oferi cu siguranță un plus de simplitate în utilizarea pe scară largă.
Vehiculele autonome
Orice set de predicții legate de viitorul în care o vor apuca următoarele generații de sisteme de monitorizare prin GPS trebuie să ia în calcul și dezvoltarea vehiculelor autonome. Sigur, ele sunt în stadiul de testare, nu sunt încă o prezență pe drumurile publice, însă nu trebuie ignorat faptul că tehnologia este deja disponibilă. Ei bine, aceste vehicule, pentru a se putea conduce singure, se ajută de sisteme care funcționează tot prin intermediul geolocației, însă una modernă, de ultimă generație, care oferă o precizie ridicată. Probabil publicul nu le va accepta foarte ușor, pentru că psihologic va fi greu să „predăm” unor sisteme hardware și software controlul asupra vehiculelor, conduse în prezent de șoferi profesioniști. Totuși, sunt și semne bune pentru introducerea acestor vehicule: un studiu realizat în 2014 arată că peste două treimi din cei intervievați cred că vehiculele mari fără șofer ar fi mai sigure pentru șosele decât cele conduse de șoferi profesioniști. Dezvoltarea și pasul spre vehiculele autonome este așteptat și de unii manageri de flote, care vor putea reduce astfel costurile de operare. Cei care nu sunt prea încântați de această perspectivă sunt însă șoferii, pentru că e limpede că numărul locurilor de muncă în transporturi se va reduce considerabil dacă vehiculele vor deveni un standard. Cu siguranță însă, și producătorii de sisteme de monitorizare prin GPS vor trebui să-și adapteze produsele și funcționalitățile acestora pentru noul context. E evident că vehiculele autonome nu vor mai avea aceleași probleme cu sustragerile neautorizare de combustibil, spre exemplu, cum au în prezent camioanele conduse de șoferi profesioniști.
Curentul Eco
Indiferent în ce direcție o vor apuca vehiculele, este limpede pentru toți că un accent mare se va pune în continuare pe ecologizarea cât mai mare a domeniului transporturilor. Reducerea consumurilor de carburant este un deziderat general valabil pentru toți producătorii de vehicule, pentru că e o cerință a pieței. Iar aici, e evident că un rol important îl joacă și producătorii de sisteme de monitorizare prin GPS, a căror utilitate este dovedită în acest sens. Fiecare optimizare aerodonamică, la motor, la stilul de condus sau orice altceva care produce o economie de combustibil minoră, având în vedere că discutăm de un domeniu în care vehiculele rulează zeci de mii de kilometri anual, se traduce într-o economie considerabilă la costurile de operare, la nivelul unui an. Producătorii de sisteme de monitorizare prin GPS știu și ei acest lucru, astfel că pe viitor cu siguranță că noile generații vor fi tot mai performante în a produce economii de carburant.
Una peste alta, așteptăm cu interes ce ne va aduce 2017 și cum vor arăta noile generații de sisteme de monitorizare prin GPS.
Tweet