Sistemele de monitorizare prin GPS în cifre

Sistemele de monitorizare prin GPS în cifreDacă ne referim la cele mai moderne sisteme de monitorizare prin GPS am putea spune extrem de multe, am putea înșira o sumedenie de avantaje pro-utilizare, am putea oferi sfaturi de tot felul, am putea să vă îndrumăm spre cei care deja îl folosesc cu succes, iar ei v-ar putea spune la rândul lor de ce merită să o faceți dacă aveți o flotă de vehicule și doriți să optimizați activitatea de operare a ei. Însă în articolul de față ne-am propus altceva: să vă oferim cât mai multe statistici și cifre legate de gps și sistemele de monitorizare prin GPS. Pe de-o parte sunt informații practice care să vă ajute să luați decizia de a le utiliza, iar pe de altă parte, unele sunt pur și simplu curiozități din domeniu.

Timp de 5 ani, între 2005 și 2010, în SUA s-a studiat piața terminalelor care folosesc sisteme de monitorizare prin GPS și s-au analizat volumele de vânzări. S-a urmărit să se afle cât se folosește GPS-ul în scopuri militare și cât în scopuri civile, având în vedere trecutul strict militar al sistemului GPS. Ei bine, s-a constat că în prezent doar 16% din dispozitivele active sunt folosite în scop militar, 25% sunt dispozitive folosite în scop comercial, cum sunt și cele montate pe flotele de vehicule și, grosul dispozitivelor - 59%, sunt folosite în scop non comercial, de utilizatori persoane fizice.

Situațiile în care utilizatorii folosesc aplicații bazate pe GPS, ne arată din nou niște cifre interesante. A fost studiat comportamentul utilizatorilor în 2011, în SUA și a reieșit un top 3 al situațiilor în care se folosește GPS-ul. Cifrele arată că:
  • 29% din utilizatori folosesc GPS-ul în timp ce folosesc transportul în comun.
  • 17% din utilizatori folosesc GPS-ul dimineața devreme.
  • 14% din utilizatori folosesc GPS-ul după-amiaza.
Evoluția veniturilor din producția și comercializarea sistemelor de monitorizare prin GPS a vehiculelor, este și ea impresionantă. Asta ne arată un interes tot mai mare în utlizarea acestor instrumente care optimizează activitatea flotelor de vehicule, datorită eficienței testate și dovedite. Facem referire tot la piața din SUA, unde sistemele sunt extrem de populare și ne arată o evoluție în creștere constantă între 2005 și 2010 astfel:
  •  2005 – venituri de 320 milioane de dolari
  •  2006 – venituri de 367 milioane de dolari
  •  2007 – venituri de 408 milioane de dolari
  •  2008 – venituri de 443 milioane de dolari
  •  2009 – venituri de 467 milioane de dolari
  •  2010 – venituri de 551 milioane de dolari
Un interesant sondaj de opinie s-a realizat tot în SUA pe un eșantion de 1.000 de persoane angajate în companii care utilizează sisteme de monitorizare prin GPS. Studiul a urmărit să afle care este percepția acestor persoane, cum s-au adaptat la ele, dacă sunt sau nu mulțumite. Concluzia generală a fost aceea că în companiile care se utilizează sisteme de monitorizare prin GPS în general atitudinea angajaților este una pozitivă, spre deosebire de cei care folosesc sistemul pentru prima dată sau doar au auzit de el. Cele mai mari 3 griji legate de folosirea sistemelor au fost legate de utilizarea excesivă a bateriei, generarea unui trafic de date prea mare și grija ca urmărirea prin GPS să nu continue și după orele de muncă. În topul 3 al beneficiilor apare evidența exactă a distanțelor și timpilor parcurși, siguranța remunerării pentru exact orele de muncă lucrate și plusul de responsabilitate oferit.

Unul din principalele motive pentru montarea unui sistem de monitorizare prin GPS este acela de a reduce consumul de carburant. Aici cifrele nu sunt la fel de exacte și diferă de la companie la companie, pentru că specificul activităților diferă, angajații au compartamente diferite, în unele companii sustragerile neautorizate de combustibil reprezintă o problemă mare, în altele nu etc. Astfel stând lucrurile, o evaluare exactă, extrem de precisă este imposibil de făcut, însă toate estimările din domeniu arată că, după implementarea unor soluții de monitorizare prin GPS economiile la consumul de carburant au scăzut cu o medie de 20%, la unii mai mult, la alții mai puțin. Pe de altă parte, motivele sunt ceva mai ușor de identificat.

Astfel, s-a constatat că, după implementare, de regulă se întâmplă următoarele lucruri care produc economii:
  •  se optimizează rutele și se ține o evidență mult mai exactă a distanțelor și timpilor parcurși.
  •  se elimină sustragerile neautorizate de combustibil când se folosește și monitorizarea prin sonde litometrice.
  •  se reduc substanțial perioadele lungi de funcționare a motorului la relanti.
  •  se indentifică șoferii cu un stil de condus agresiv și se pot lua măsuri de corecție.
Un studiu realizat de un parteneriat de 3 companii private a găsit o corelație între stilul de condus cu șoferi care frânează mai brutal și incidența tamponărilor. Pe de-o parte s-a constatat că frânările bruște apar atât din cauza unui stil agresiv de condus, dar și din cauza distragerii atenției la volan. Studiul a folosit date furnizate în urma implementării unor sisteme de monitorizare prin GPS. După finalizarea studiului și corectarea comportamentelor agresive cu adoptarea unor principii de condus defensiv, s-a reușit o reducere cu 30% a incidenței tamponărilor de acest fel.

Un al studiu interesant a fost realizat la nivelul companiilor care oferă servicii de relații cu clienții și deranjamente care presupun deplasarea în teritoriu cu o flotă de mașini dotate cu sisteme de monitorizare prin GPS. După ce aceste sisteme au fost instalate pe toate mașinile din flotă și s-a început monitorizarea și utilizarea datelor colectate, s-a constatat o creștere cu 23% a numărului de apeluri preluate și rezolvate cu succes. De asemenea, a crescut cu 46% numărul de deplasări în teritoriu în care tehnicianul ajunge la solicitare în timpul estimat. În date financiare, s-a constatat o creștere cu 16,4% a veniturilor datorită utilizării sistemelor de monitorizare prin GPS.Sigur că probabil utilizarea sistemelor de monitorizare prin GPS ar putea fi supusă mult mai multor studii și se pot elabora și alte analize statistice, însă nimic nu se compară cu utilizarea efectivă, pentru că doar atunci proprietarul sau managerul flotei de vehicule poate simți pe propia piele toate beneficiile aduse de acestea.