Acuratețea în Navigația GPS ajunsă la câțiva centimetri

Navitatie GPS - Self-driving carsTehnologia GPS a ajuns parte integrată din viaţa noastră de zi cu zi. Ne folosim în mod constant de această tehnologie, uneori chiar fără să ne mai dăm seama. În maşină, pentru a găsi locaţiile unde dorim să ne deplasăm, pe telefon, prin aplicaţii care ne sugerează restaurantele aflate în apropiere, până la aplicaţiile care ne numără paşii pe care-i facem într-o zi sau numărul de kilometri alergaţi. De altfel, dacă folosiți un smartphone, atunci e foarte probabil să aveți aplicații instalate care zilnic folosesc tehnologia GPS.
 
Dezvoltat pentru prima dată în 1960 în SUA, sistemul a fost denumit Navstar GPS, pentru ca ulterior să fie denumit mai simplu – GPS, (în română Sistemul de Poziţionare Globală). Acesta a fost dezvoltat de Armata SUA și avea în principal aplicații militare, fiind folosit exclusiv în acest scop în primii ani. Sistemul permite determinarea unei locaţii prin măsurarea în timp real a timpului de care are nevoie că să primească semnale radio de la 3 sau mai mulţi sateliţi amplasați pe orbită. GPS-ul  standard are o acurateţe de până la 10 metri, în timp  ce GPS-ul diferenţial a avut o îmbunătăţire de acurateţe de până la 1 metru. Însă vorbim despre un domeniu unde evoluția este continuă și apar progrese cu un ritm incredibil. Între timp sistemul a primit și frecvențe de transmisie a datelor pentru civili, așa că numărul aplicațiilor s-a dezvoltat, cum era de așteptat, exponențial. 
 

Navigație GPS

În timp ce acuratețea de 1 metru a însemnat un lucru excelent, incredibil pentru acea dată şi suficient pentru ceea ce am folosit până acum, necesitățile sunt acum mai ridicate ca oricând, iar standarul existent nu mai e suficient. Maşinile fără şofer (self-driving car) de pildă necesită măsurători mult mai precise de localizare, fără de care funcționarea în condiții de sigurnață nu ar fi posibilă.
“Pentru a îndeplinii atât nevoile de automatizare şi de siguranţă ale automobilelor fără şofer, unele aplicaţii nu numai că trebuie să ştie pe ce bandă este maşina, dar de asemenea unde se află maşina exact între liniile benzii de mers, iar aceste aplicaţii trebuie să ştie asta pe tot parcursul călătoriei cu exactitate” a declarat Jay Farrell, profesor şi preşedintele în inginerie electrică şi de calculatoare de la Universitatea din California, Colegiul de inginerie Riverside Bourns.
 
Farrell şi colegii săi au abordat această problemă şi au dezvoltat o nouă modalitate de a procesa datele de navigaţie GPS, mult mai precisă, ajungând până la o precizie de câţiva centimetri.
Potrivit UC Riverside, "Abordarea implică reformularea unei serii de ecuaţii care sunt folosite pentru a determina poziţia unui receptor GPS, care conduce chiar la un efort de calcul mai redus pentru a atinge precizia de centimetru."
 
Acest procedeu îmbunătăţit poate fi utilizat şi implementat şi în dezvoltarea de automobile autohtone obișnuite, nu doar maşinile self-driving. De asemenea, noul sistem își poate găsi aplicații atât în aviaţie, în sisteme de navigare navale cât și în agricultura precisă. De asemenea, foarte probabil, această tehnologie va ajunge şi în aplicaţiile din smartphone-uri sau alte gadgeturi inteligente ca o modalitate de a oferi o localizare mai precisă, fără a necesita o putere mai mare de procesare. Cu siguranță în intervențiile echipelor de salvare, de pildă, se vor implementa rapid.